Maria Ripemo bedriver ett gediget och framgångsrikt arbete med estetiska lärprocesser i förskolan. Genom sin ansökan uttrycker hon en tydlig ambition att sprida sina metoder och erfarenheter till andra förskolor samt till lärarutbildningar över hela landet.
Kategori B, Grundskolan lägre stadier
Ayaz Razmjooei
Från fingrar till flyt – ett läromedel för stegvis utveckling av aritmetiska färdigheter.
Razmjooei vill utveckla ett matematikmaterial som riktar sig till mellanstadieelever i behov av särskilt stöd. Materialet bygger på en strukturerad, konkret och progressionstydlig metodik.
Kategori C, Grundskolan högre stadier
Helena Dalivin och Agneta Jansson
Utveckling av matematikundervisning med fokus på kommunikation som leder till ökad måluppfyllelse.
Projektet syftar till att utveckla undervisningsmetoder som stärker elevernas kommunikativa förmåga i matematik, vilket också bedöms ha en positiv effekt på måluppfyllelsen. Samarbetet med matematiklärare i Helsingfors ger projektet en internationell dimension. Arbetet planeras resultera i en lärarhandledning.
Kategori D, Gymnasieskolan
Johanna Sandström och Anna Ponnert
Språkdidaktik för ökad motivation i språkundervisningen.
Johanna och Anna presenterar ett projekt inom moderna språk med syftet att ta fram språkdidaktiskt material som främjar elevers motivation för språkinlärning. Ansökan är välformulerad och lyfter ett mycket angeläget område, särskilt med tanke på den nedåtgående trenden i svenska elevers språkkunskaper inom andra språk än engelska. Projektet har stor potential, och det är särskilt glädjande att ett område som aldrig tidigare premierats i Helge-prissammanhang lyfts fram här.